oooOnderwijs

Onderwijs

Wist u dat meer dan de helft van de startende collega's in het voortgezet onderwijs (63%) erover nadenkt te stoppen? Hoge werkdruk (piekbelasting), verscheidenheid aan problematieken in de klas en veeleisende ouders. Het is voor een startende docent niet makkelijk om te groeien in deze baan.

Veel scholen hebben voor startende docenten goede begeleiding. helaas is het niet voor alle scholen mogelijk om naast het bezetten van de lessen ook tijd vrij te maken voor het begeleiden van de docenten. Hierdoor loopt de school het risico een bevlogen docent kwijt te raken.


Met jou en jouw werkgever maak ik graag een plan voor een traject. Als docentcoach en intervisie begeleider heb ik ruime ervaring in het begeleiden van startende en zittende collega's.


Een traject bestaat uit:

- een voorgesprek. Samen bespreken we de context en formuleren we de hulpvraag.

- Lesbezoeken in verschillende lesgroepen.

- nabespreking na elk lesbezoek.

- Plan van aanpak zodat je direct aan de slag kan.


Iedere startende docent verdiend een eerlijke kans in het onderwijs. Bij de begeleiding maak ik graag gebruik van het de methode "waarderend onderzoeken" (Appreciative Inquiry).  Het uitgangspunt “Wat gaat er goed en waar wil je meer van”, is de basis van de theorie van Appreciative Inquiry. van hieruit gaan we onderzoeken waar je naartoe wilt en wat jij nodig hebt om daar te komen.


Share by: